Wat leuk! Net zo nieuwsgierig als ik.

Ik hou van onderzoekende geesten en wil graag in contact met jou komen!

Nieuwsbrief

Hoe krijg ik mijn manager mee in mijn ideeën? 4 tips.

Als hooggeschoolde kenniswerker zit je boordevol inzichten én ideeën die potentieel waardevol zijn voor de innovatie in jouw bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat er met jouw ideeën intern ook iets gebeurt?

dilbert-bossify.205270.strip.sunday

Over het algemeen zijn we vaak bezig inhoudelijk ons plan te verkopen. We besteden veel aandacht aan overtuigen. We laten zien waar de complexiteit zit en hoe dat op te lossen. We vertellen wat het project potentieel kan opleveren voor het bedrijf. Dit is echter allemaal rationeel. Elke nieuw idee houdt ook een verandering in en verandering roept meestal ook weerstand op.  Weerstand los je niet op met argumenten, maar met aandacht en werkelijk contact.

Toen ik een aantal jaren geleden intern de boer op ging om budget te verwerven voor een uitbreiding van mijn BI platform, richtte ik me vooral op de resultaten. De voordelen die hiermee behaald zouden worden. In mijn ogen dan. Wat ik totaal was vergeten, was me eerst af te stemmen op wat de raad van bestuur belangrijk vond en wat er op hun bordje lag. Waar deze mensen zelf wakker van lagen. En helaas voor mij ging dat niet om meer van hetzelfde (meer data, meer rapportages, meer online). Maar juist om: wat zijn de juiste rapportages om onze financiële lijn in de gaten te houden en hoe zien we of we onze performance omhoog brengen? Dat budget heb ik niet gekregen, dat snap je. Wat een prachtige kans heb ik daar laten liggen om aan te sluiten bij hun behoefte en mijn ideeën te kunnen uitvoeren.

Dan heeft Dilbert het beter begrepen

[sic]. Hij slaagt er fantastisch in om aan te sluiten bij wat zijn baas belangrijk vind. En hij is niet te beroerd om zijn idee te delen, of in dit geval zelfs ‚weg’ te geven. In de volle overtuiging dat hij het zo in ieder geval tot uitvoer kan brengen.

Is het een vorm van het doel heiligt de middelen? Nou, zover wil ik niet gaan. Maar het gaat er wel om je even te verdiepen in de ander. En die ander is in dit geval je manager of hoger. Wie zit er in het kanaal waarlangs budget en tijd vrijgemaakt kan worden. Wat is belangrijk voor ze? Waar liggen ze soms wakker van?

Kijk dan eens terug naar jezelf en naar je plan, je idee. Hoe kun je dit daarbij laten aansluiten? Hoe gaat dit hen helpen om weer rustig te gaan slapen? Beschrijf dan ook niet de voordelen van jouw plan, maar de benefits. In mijn geval van het BI platform waren de voordelen: snellere en betere rapportages. De benefits waren echter rust, control, overzicht voor de CFO. Dat is een heel ander perspectief. Vaak kun je je eigen plan nog verder aanscherpen door er eens door de bril van een ander naar te kijken.

Vervolgens gaat het er om de boodschap klein en simpel houden. Hoe complexer het idee is of lijkt, des te kleiner de kans dat anderen het overnemen. Kies voor eenvoud. Denk aan de woorden van Albert Einstein: “Om te laten zien hoe briljant je bent: neem de ­dingen die complex zijn en maak ze makkelijk.”

En de laatste stap is: gun je manager zijn succes. Jij bent onderdeel van zijn systeem. Als het hem/ goed gaat, dan geldt dat ook voor jou. Ben je daartoe bereid? Durf je je idee te ‚bossifyen”? Kun je je idee delen?

Dus samenvattend:

  1. Verdiep je in de beslisser. Wat is belangrijk voor degene die jouw plan gaat goedkeuren of die jou tijd en geld gaat geven?
  2. Zorg dat jouw plan aansluit op zijn/haar dagelijkse praktijk. Laat hem/haar zien welke benefits er in zitten.
  3. Houd je boodschap simpel. Vertel alleen dat wat de beslisser op dit moment nodig heeft.
  4. En kijk eens wat je kunt ‚geven’ om jouw manager mee te krijgen. In hoeverre mag hij onderdeel worden van dit succes wat jij ongetwijfeld gaat halen met jouw idee?

Ik ben benieuwd naar de resultaten.Welke kans zie je nu om goedkeuring te krijgen voor jouw idee? Laat het me weten in onderstaande comments en krijg een GRATIS advies-gesprek voor jouw implementatie.

Veel succes. En maak er een innovatieve dag van!

Miriam Luijken

Techlane Innovation IQ Academy

2016-10-28T16:14:29+00:00 Innovatie|3 Comments

About the Author:

Avatar

3 Comments

  1. Avatar
    Bert Hermans 17 maart 2015 at 14:12 - Reply

    Hoi Miriam, helder verhaal en heel bruikbaar op alle niveaus, bedankt!

  2. Avatar
    Guido Vrencken 18 maart 2015 at 09:44 - Reply

    Prettig geschreven en goed toepasbaar !
    Txs Miriam

  3. Avatar
    Petra Feddema 18 maart 2015 at 11:25 - Reply

    Hoi Mirjam, goeie blog! Zo belangrijk om je eerst eens te verdiepen in de situatie van je collega of gesprekspartner voordat je hem of haar overrompeld met je eigen ideeën…

Leave A Comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Wil je meer weten over Lean Startup?

Ontvang dan nu het 4 stappen plan en ontdek wat de manier is om in
onzekere omstandigheden een nieuw product of dienst te ontwikkelen.